LEZ naar de prullenbak? Ja, als het van de BFOV afhangt.

Antwerpen 
oldtimers 
lez 
jan dyck 
foto DIRK LAENEN

LEZ naar de prullenbak? Ja, als het van de BFOV afhangt.

Lage-emissiezone: Jan Dyck kan het niet meer hóren. Dyck is de vicevoorzitter van de Belgische Federatie Oude Voertuigen (BFOV). Die vertegenwoordigt 450 clubs en 57.000 oldtimereigenaars. “De stad en Vlaanderen krijgen van ons een laatste kans om het LEZ-reglement te versoepelen: géén verbod meer voor wagens jonger dan 40 jaar. Anders riskeren ze dat we met een rechtszaak de hele LEZ onderuit halen.”

Jan Dyck woont op de Mechelsesteenweg. In de LEZ dus. Voor het interview toont hij zijn ‘speeltuin’ voor oldtimerfans. Met parels als een Buick Skylark, een ‘yellow cab’ uit New York en een alleraardigste Renault 4 CV. Deze hobby kost geld, veel geld soms. Maar zonder emotie en passie hou je het niet vol. De LEZ is als een dolksteek in het hart. Oldtimers ouder dan 40 jaar mogen voor 180 euro per jaar nog rondrijden, die tussen 25 en 40 jaar blijven binnen. Tenzij je maximaal acht keer per jaar een dagpas koopt van 35 euro.

“Bespottelijk”

“Die reglementering hangt van de inconsequenties aan elkaar”, vertelt Dyck, rad van tong én een volbloed Antwerpenaar. “Los nog van het feit of de lucht er écht schoner van wordt. In Londen wonnen ze enkele procenten. Alle experten bevestigen dat de luchtkwaliteit enkel kan verbeteren met een doorgedreven plan voor heel België. Want kijk: de Antwerpse haven veroorzaakt meer dan de helft van alle luchtvervuiling in de stad, personenauto’s dragen nog geen 20 procent bij. En in die groep betekenen wij niets. Weet je hoeveel O-platen (voor oldtimers, red.) er zijn in de LEZ? Zevenhonderd. Op 100.000 auto’s. We rijden ook veel minder kilometers dan een ‘gewone’ auto. Het is bespottelijk. Heeft de stad ook eens naar de kosten gekeken? Al die camera’s, administratie én het economisch verlies voor Antwerpen. In Freiburg (Duitsland) zou het volgens vakbladen gaan om 100 miljoen euro per jaar.”

Gelijkheidsbeginsel

Een gerenommeerd internationaal advocatenkantoor analyseerde voor de BFOV het reglement tot op het bot. Dyck: “De stad begeeft zich op terrein dat een federale bevoegdheid is: de wegcode. Oldtimers krijgen vanaf 25 jaar (dat wordt op termijn 30 jaar, red.) een O-plaat. Daar kleven al beperkingen aan. Woon-werkverkeer of professioneel gebruik is verboden. Gemeenten hebben alleen een aanvullende bevoegdheid, bijvoorbeeld voor milieu. In dit geval is het gelijkheidsbeginsel geschonden. Waar komt die 40 jaar-regel vandaan? N-VA zette in 2014 op zijn website dat er een uitzonderingsregime (verlaagd tarief, red.) kwam voor auto’s van 30 jaar of ouder. Die tekst bleef daar twee jaar staan. ‘Vergeten eraf te halen’, zo beweerde schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud. Maar een uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering trok de norm een jaar geleden al op naar 40 jaar. Nergens in Europa doen ze dat. In Nederland hanteert men die 40 jaar enkel voor fiscale doeleinden. Niet voor het milieu. Een auto van pakweg 35 jaar oud vervuilt zeker niet meer dan eentje van 45. Maar in Antwerpen mag alleen die laatste nog rijden. Tenzij je acht keer een dagpas van 35 euro koopt.”

Dyck spreekt over een verkapte onteigening. “Als je nog maar acht keer per jaar in je huis zou mogen slapen, wat zou je daarvan denken?”

Proces

De BFOV zal in de eerste week van maart Antwerps schepen Nabilla Ait Daoud (N-VA) en Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V) in gebreke stellen. Dyck: “We vragen een versoepeling van het reglement voor iedereen met een O-plaat, of toch minstens voor mensen die in de lage-emissiezone wonen. Plus: de afschaffing van het verlaagd tarief van 180 euro. Twee pennentrekjes volstaan. Alleen, ik heb er weinig vertrouwen in. De schepen roept maar dat ze groene lucht wil. Worden we afgescheept, dan staan onze leden klaar om naar de rechter te stappen. De BFOV kan dat als vereniging zelf niet. We hebben genoeg kandidaten om GAS-boetes te betwisten en van de stad een schadevergoeding te eisen. Dat kan over véél geld gaan. Er zijn oldtimers van 1 miljoen euro. En wat als de rechtbank het hele LEZ-systeem onwettelijk verklaart? Gaat de stad dan alle boetes terugbetalen? Was ik de overheid, ik zou eens goed nadenken over ons aanbod om het reglement aan te passen.”

bron : hln.be